Trip To Hokkaido [part 1]

Bulan Mac yang lepas aku berjaya menjejakkan kaki ke Jepun. Ini trip kedua aku ke Jepun. Tahun lepas aku follow group trip pergi ke Tokyo. So everything was planned by tour guide. I just prepared money, and clothes. Tak de nak pening-pening kepala fikir pasal tiket flight, train, atau hotel. Semuanya diuruskan oleh tour guide. But for this year, it is a personal trip. Aku hampir-hampir nak pergi seorang diri je. Kononnya nak buat solo trip. Tapi aku tahu mak aku mesti tak bagi punya, so untuk tak nak bagi dia risau terlebih aku ajak my sister untuk join sama. Just two of us. This year we're going to Hokkaido to see my brother and attend his graduation day. 


Untuk preparation trip kali ini, aku tak banyak beli benda baru sebab aku pakai je balik baju-baju yang aku bawa untuk trip tahun lepas. Sebabnya dua-dua trip aku ke Jepun pada musim sejuk. Winter jacket, inner heat-tech, sweater, stokin semua dah beli waktu trip tahun lepas. Aku cuma perlu beli winter shoes, dan gloves baru. Winter shoes aku order dekat Lazada je. Nasib baik muat. Gloves pula aku beli last minute dekat Aeon Mall. 


Suggestion for winter jacket. Kalau ada yang sedang mencari jacket yang murah, boleh beli di kedai Bundle Preloved di Klang. Jacket dengan harga RM50 pun boleh dapat. Banyak pilihan warna, style dan saiz. 



Untuk flight aku pilih Air Asia. Kalau nak murah, belilah tiket awal atau time ada promosi. Silap aku tak beli awal-awal. Nak pergi hujung bulan Mac, hujung bulan dua baru aku beli. So nak tak nak i just have to choose the best price yang aku mampu time tu. Campur travel insurans kos flight dalam rm2000++ untuk tiket pergi balik. 

Next dalam check list aku adalah internet. So aku survey pilihan yang ada. Trip tahun lepas aku pakai pocket wifi. Tapi ada keburukan bila guna pocket wifi ni. Nak kena caj bateri. Nak kena caj bateri phone, kamera, power bank, dan tambahan pocket wifi. Jadi, untuk trip kali ini aku nak cuba pakai sim card. Aku pakai sim card khusus untuk data internet bila di Jepun nanti. So bila sampai di sana nanti, aku hanya perlu masukkan sim card dalam handphone dan terus boleh guna internet. Aku google dan aku jumpa satu website yang offer simcard terbaik untuk travel. Sambung part 2. See you later... 


Comments

Popular posts from this blog

Drama Luth Mahfuz

Filem Trauma

My DIY: Ddakji