Makaroni Bakar

Dulu-dulu waktu raya, mak aku selalu buat makaroni bakar. Makanan favourite aku time raya tu. Lepas mak aku stop buat makaroni bakar, aku dah tak makan dah. Susah nak jumpa.
So, raya tahun ni, aku nekad nak try buat sendiri. Hehe....
Aku google resepi. Sehari sebelum raya, aku beli bahan-bahan nak buat makaroni bakar.
Bahan-bahan yang aku guna tak banyak pun. Aku guna daging kisar, sosej, makaroni, lobak merah, lada benggala, telur, serbuk kari.  Itu je. Sebenarnya., nak letak banyak benda pun boleh. Ikut suka lah nak letak ayam ke, udang ke isi ketam ke...tapi aku malas nak beli bahan banyak-banyak.

Pagi raya. orang lain sibuk pergi beraya, aku duk kat dapur, duk buat makaroni bakar. Heh heh...
Aku ikut step by step macam yang aku google. Hasilnya


Lepas try makan sket.... rasa tawar. Haha... Aku bagitau kt ma/k aku. Mak aku tanya, "ada letak garam gula tak?" 
Allah..... lupa. Aku tak letak garam gula langsung. Hahaha.... Patutla rasa tawar je. 
Jadi nak modify pun tak boleh dah. Dah siap bakar. Apa yang aku buat. Aku ambil bekas. Aku letak siap-siap sos pencecah Ummi dalam bekas tu. Kiranya jadi macam base makaroni bakar ni. Lepas tu aku letak makarani bakar dalam bekas tu. Bagi dia meresap sos  tu. Sos pencecah Ummi ni rasa manis. So, leh la cover bagi rasa manis2 kat makaroni bakar ni. Haha. 

Comments

Popular posts from this blog

Drama Luth Mahfuz

Filem Trauma

My DIY: Ddakji