Majlis Pembukaan Sukan Sea ke-29 #KL2017


*warning: long post*

Tahun 2017, Malaysia sekali lagi menjadi tuan rumah untuk Sukan Sea. Kalau sebelum ni selalu tertunggu tunggu depan tv nak tengok majlis pembukaan Sukan Sea. Tapi kali ini, aku berpeluang untuk tengok secara langsung di Stadium Nasional Bukit Jalil. *excited giler* first time kot nak pergi stadium. 

Bertolak dari rumah lepas Zohor. Mula-mula terpikir nak pergi dengan kereta je ke stadium. Tapi kami decide pergi dengan lrt je. Parking kereta di LRT Putra Heights kemudian naik lrt ke Bukit Jalil. Dah sampai sana di Bukit Jalil, berduyun-duyunla semua berjalan kaki ke stadium. Food truck di sebelah kiri sepanjang jalan nak ke stadium. Belah kanan pulak orang duk jual merchandise. Macam -macam ada. Baju, topi, bendera, dll. Aku beli bendera je. RM5 untuk 2 bendera.

sepanjang jalan ada orang jual makanan

Dah nak dekat pukul 6 petang barulah kami beratur masuk ke dalam stadium. Waktu tu tak ramai lagi. Lepas pukul 6 petang ada pertunjukan pancaragam. Tapi tak lama lepas tu, hujan turun. Lama-lama makin lebat. Kesian tengok budak-budak pancaragam terpaksa perform dalam hujan. Lepas tu ada persembahan daripada Team Pancaragam ATM. Yang ni best bila part diorang nyanyi lagu Gemuruh- Faizal Tahir. Satu stadium nyanyi sama-sama. Semua pakat buka flashlight phone. Macam konsert pulak.

lampu LED yg dipasang di seat penonton. Memang lawa bila diorang pasang lampu ni. 
persembahan pancaragam

Majlis start dengan perarakan masuk kontinjen semua negara yang terlibat. Yang paling ditunggu-tunggu of course lah team Malaysia. Team Malaysia paling ramai rasanya.


cr: KL2017

Persembahan pembukaan kali ni sangat best. Ada Aznil Nawawi, Dayang Nurfaizah, M.Nasir, Azlan, Monoloque, dll. Kuda, kapal, kereta, semua ada. First time dapat tengok depan mata di dalam stadium. It was so magnificent! Serius sangat lawa! Good job pada semua yang terlibat. Dan satu lagi. aku rasa tema persembahan adalah LED. haha.. sebab banyak sangat guna lampu LED. 




Maskot Sukan Sea- Rimau. Sangat comel! 

cr: Berita Harian


Event yang paling aku tunggu adalah upacara nyalaan obor. Dari awal aku masuk stadium aku duk cari cari kawah obor. Duk fikir dekat mana diorang nak pasang obor nanti. Tapi puas aku cari, memang tak nampak. Jadi memang terkejut jugak la bila tengok tetiba keluar kawah panjang dan besar dari bawah stage. Wow!! Kat situ rupanya dia letak. 



cr: KL2017

cr: KL2017

Majlis selesai lebih kurang pukul 10.30 malam. Masa untuk pulang. 


Kepada semua atlet Malaysia, selamat beraksi! #bangkitbersama



Comments

Popular posts from this blog

Drama Luth Mahfuz

Filem Trauma

My DIY: Ddakji