Short trip to Pulau Perhentian

Ini kisah perjalanan aku ke Pulau Perhentian.
Flight dari Subang ke Kota Bharu sepatutnya pukul 11.50 pagi, tetapi ditangguhkan ke pukul 12.15 tengah hari. Nasib baik! Sebab aku sampai di airport Subang tepat pukul 11.50pagi. Haha..terkejar-kejar berlari masuk ke balai berlepas. Nasib baik sempat.

Sampai di airport Kota Bharu, masih lagi berkira-kira nak pergi ke Pulau Perhentian ke atau nak balik rumah terus. Tapi semangat adventure tu tetiba ada. Jadi, aku decide untuk redah je ke Pulau Perhentian. Van ke Jeti Besut akan sampai pukul 2 ptg. Masuk kedai dalam airport tu beli keperluan apa yang patut. Kemudian tunggu van di luar.

Pukul 2 petang, van tiba dan bawa ke Jeti Besut. Kemudian beli tiket bot nak ke Pulau Perhentian. Beli tiket 2-way pergi balik dalam 60 ringgit seorang. Perjalanan dari jeti ke pulau ambil masa lebih kurang setengah jam.

Sampai di Pulau Perhentian...what a view!!! serious cantik sangat!!! terus rasa tak menyesal buat keputusan ad hoc nak datang sini.

Next destination, cari tempat nak tidur malam tu. Hehe.. walk-in je. Paling hampir dengan jeti is Sharila Resort. Pergi tanya kat situ ada tak bilik kosong. Nasib baik ada. Dapat bilik bajet. Harga boleh tahan. Around rm200 Tak de lah bajet sangat. Tapi boleh lah. Bilik ada aircond, including breakfast. Lagi satu, resort ni cantik.

Petang pergi jalan-jalan di pantai. Tengok ramai duk mandi-manda di pantai. Aku tak mandi pun. Just menikmati pemandangan kat sana je. Damai je rasa. Aku duk di area Coral Bay je. Tak pergi pun dekat Long Bay. Katanya dekat area tu lagi meriah. Macam-macam aktiviti boleh buat kat sana. Takpelah.. next time bila aku ambil cuti lama sket aku pergi cover semua tempat kat pulau ni. Kali ni short trip yang very unprepared... so aku just buat aktiviti sendiri je.

Malam, aku makan dinner di Amelia Resort. Makanan sea food dia , ya ampun...sungguh menyelerakan. Ingatkan mahal la kan.. tapi tengok menu dia. RM20 untuk satu set. Not bad. Aku masih mampu lagi. haha.. so pilih yang set je senang. Ambil yang ikan bakar dan sotong bakar. Sambil menikmati suasana malam di pantai. Ramai betul mat salleh kt sini. Dah kenyang, terus balik ke bilik dan tidur.

2nd day, konon2 nak tengok sunrise. hmmm...memang tak la kan.. bangun pun lambat. Terus pergi breakfast kt restaurant resort Sharila. Makan sampai kenyang. Bayar mahal-mahal rugi ambik sket je.

Disebabkan kekurangan cash money, tak dapat nak buat aktiviti berbayar yang lain. Hahah... tapi memang pergi first time ni aku tak bersedia nak buat aktiviti snorkeling bagai. Next trip aku
buat. Promise! Jadi, lepas makan, terus siap-siap kemas barang untuk check out bilik sebab waktu check out kat sini 11.30 pagi. Jadi, lepas check out, pergi letak beg dekat kaunter. Diorang ada sediakan ruang untuk simpan beg.

Kemudian, pergi jalan-jalan kt pantai, mandi pantai je. Seronok sebab tak ramai orang. Boleh mandi pantai puas-puas. Dah nk dekat tengah hari, baru la bersiap untuk balik. Sebelum balik, singgah makan tengah hari di Amelia Resort lagi. Ambil yang murah je. Spaghetti bolognese dan mango juice. Harga bawah rm20. Dah nak dekat pukul 4 petang, terus gerak ke jeti.

Pukul 4 petang, baru gerak balik tinggalkan Pulau Perhentian. Sampai di Jeti Besut, rambang mata tengok barang-barang cenderamata kt situ. Rasa nak beli semua jenis benda. Hehe... tapi sebab bajet tak de, beli fridge magnet dan key-chain je.

End my journey for 2 day 1 night in Pulau Perhentian. It was a short trip, my first trip but i'm very sure it will not be my last trip. I'll be back.

Popular posts from this blog