Lemang 1-2-3

Salam semua.

Sempena Aidiladha, aku post pasal menu raya aku buat hari raya haji baru baru ni.
Rasa sayu sikit tahun ni, sebab first time raya haji kt ofis. Aku kerja tahun ni. Tak ambil cuti, Tak pe lah, next year aku cuti.

Anyway, malam raya, aku ngan housemates pergi beli barang di Giant. Nak masak la kononnya. Tapi ya ampun...ramainya la hai orang. Diorang ni semua pun macam kami jugak. Beli barang last minit.

Member aku semangat nak beli barang- ramuan nak buat ayam masak merah,rendang bagai...sekali banyak yang dah takde. Mak dia punya solution..

senang katanya. 

semua dah ada dalam paket tu. ikut je resepi dia. Beli ayam, goreng, campur kuah masak merah. settle. 

Selain ketupat, kami beli lemang. Teringin nak makan punya pasal. Kami beli yang lemang dalam paket Nona.


First time nak try lemang segera macam ni. Cara senang sangat. 3 step je. First step rebus paket lemang dalam air. Sampai mendidih. Second step- campur serbuk santan yang dah tersedia dalam paket Nona ni. Aku campur air rebusan tadi. Larutkan dalam air rebus tu dulu kemudian masukkan dalam bekas lemang tadi. Third step- sambung rebus lemang sampai masak. Tempoh masa 1 jam. 
Rasa dia? Sedap. Tak leh lawan original la kan. Tapi untuk yang teringin nak makan, dah tak jumpa lemang buluh boleh try option ni. Aku bawak pegi ofis, cepat je habis. Satu paket tak cukup. 

Selamat Hari Raya semua... 




Comments

#JMBELOG said…
SEMUA MUDAH SEKARANG

Popular posts from this blog

Drama Luth Mahfuz

Filem Trauma

My DIY: Ddakji